سئو نیوز

اخبار و مقالات سئو

سئو نیوز

اخبار و مقالات سئو

معایب پرینترهای جوهر افشان

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کاری و در هر محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. گستره کاربردها به قدری زیاد است که حتی می توانید انواع چاپگرها را در برخی سازمان ها یا موسسات مانند ناشران و روزنامه ها مشاهده کنید. مهم ترین چاپگرهای موجود در بازار با کاربرد گسترده، پرینترهای لیزری و چاپگرهای جوهرافشان هستند. هر دو مزایا و معایب و کاربردهای خاص خود را دارند. مقایسه ها و بررسی های تخصصی به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. در این مقاله سعی شده است تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگرهای لیزری و جوهرافشان مطمئناً از نظر کارایی متفاوت هستند. اگرچه این دو چاپگر وظیفه چاپ را بر عهده دارند، اما عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب آنها متفاوت است. سوال اینجاست که چه چیزی این دو ناشر را متفاوت می کند؟ پرینترهای جوهرافشان یا لیزری چیست؟

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات ریز جوهر را روی کاغذ تولید می کنند. این نوع چاپگر معمولا قیمت مناسبی دارد و ظاهری جذاب دارد.

می توان از آن برای چاپ متن و چاپ عکس های رنگی با کیفیت بالا استفاده کرد. اکثر عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما ابتدا به خاطر داشته باشید که این نوع چاپگرها ممکن است مقرون به صرفه باشند، اما هزینه های نگهداری و کارتریج بالا خواهد بود.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری نیز دستگاه چاپ هستند. آنها روش چاپ کاملاً متفاوتی با چاپگرهای جوهرافشان دارند. در واقع این نوع چاپگر داده های دریافتی از کامپیوتر یا لپ تاپ را به کمک اسکن لیزری به یک صفحه کاغذ و کاست خالی منتقل می کند.

پرینتر لیزری

روبان های چاپگر لیزری به جای جوهر با ماده ای پودر مانند به نام تونر کار می کنند. پودری است که با استفاده از اسکن لیزری و الکتریسیته ساکن، روی کاغذ کشیده و اسناد لازم را چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان مدلهای مشابه دارند. اما در عین حال هزینه نگهداری کمتر و سرعت چاپ بالاتری دارند. بنابراین از نظر خرید مقرون به صرفه تر به نظر می رسند.

از چاپگر برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؟ اکثر مردم خرید چاپگر جوهر افشان را انتخاب می کنند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران‌تر هستند، اما به نظر می‌رسد که انتخاب بهتری برای کاربران مقرون به صرفه چاپگر باشند.

پرینترهای لیزری مجهز به تونر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری استفاده نکنید، بر خلاف جوهر، تونر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده شما از چاپگر و نیازهای شماست. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ تصاویر رنگی با وضوح بالا دارید، چاپگرهای جوهرافشان به خوبی کار می کنند. اگر از یک چاپگر استفاده می کنید، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، انتخاب یک چاپگر لیزری تک رنگ را فراموش نکنید.

چاپگر تک رنگ چیست؟

احتمالاً نام چاپگرهای تک رنگ را بارها شنیده اید، بنابراین ممکن است تعجب کنید که آیا این چاپگرها نوع خاصی از چاپگر هستند یا به عنوان چاپگرهای لیزری یا جوهرافشان به حساب می آیند.

چاپگر لیزری تک رنگ

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

شما می توانید یک چاپگر تک رنگ چه جوهر افشان و چه مدل لیزری از برندهای مختلف تهیه کنید.

چاپگر رنگی چیست؟

برخلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها دارای جوهر رنگی یا جوهر رنگی هستند و اغلب انتخاب خوبی برای چاپ تصاویر و تصاویر هستند. درست مانند پرینترهای تک رنگ، می توانید این نوع چاپگر را در مدل های جوهرافشان و لیزری تهیه کنید.

چاپگر جوهر افشان رنگی

نکته مهم: با وجود تمام این ویژگی ها، پرینترهای لیزری تک رنگ و پرینترهای جوهر افشان رنگی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان فرآیند چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب می کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر می توان ذکر کرد، تکنولوژی کار آنهاست. چاپگرهای جوهرافشان جوهر را از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از منافذ میکروسکوپی عبور می کند و متن یا عکس را چاپ می کند.

با این حال، پرینترهای لیزری از تونر استفاده می کنند که یک پودر است. پودر تونر دارای ذرات بسیار ریز است. این ذرات به واحد می چسبند و سپس با کمک یک غلتک ذوب شده و به کاغذ می چسبند.

یک نکته مهم بزرگترین مشکل پرینترهای جوهر افشان مربوط به فناوری پاشش جوهر است. برخی بر این باورند که جوهر روی کاغذ دیر خشک می شود و آن را مستعد لکه شدن می کند.

با این حال، چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند چاپگرهای HP و Canon مجهز به سیستم تهویه جوهر هستند. با تشکر از این، آنها از این مشکل جلوگیری می کنند.

به علاوه کیفیت ساخت کاغذ چاپگر مخصوص افزایش یافته و در نتیجه امکان برگشت جوهر کمتری وجود دارد.

وضوح چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

وضوح چاپ نشان دهنده کیفیت چاپ است. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

وضوح یا کیفیت چاپ

اکثر مردم بر این باورند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین وضوح چاپ را دارند.

شاید چند سال پیش این باور کاملا درست بود، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، اچ پی اکنون پرینترهای لیزری زیبایی تولید می کند که اگرچه لیزری هستند، اما وضوح چاپ بسیار بالایی دارند، حتی به اندازه پرینترهای جوهرافشان.

حداکثر وضوح چاپ 1200 نقطه در اینچ در 1200 نقطه در اینچ است. بنابراین هنگام خرید یکی از این پرینترها به وضوح چاپ توجه کنید.

سرعت چاپ بر روی پرینترهای لیزری و رنگی

چاپگر لیزری: این نوع پرینتر مخصوص مشاغلی است که به مقدار زیادی چاپ روزانه نیاز دارند. به همین دلیل سرعت چاپ آن بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگرها بین 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگرهای جوهرافشان: پرینترهای جوهرافشان سرعت چاپ پایینی دارند و به دلیل سرعت پایین معمولاً برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

چاپ ماهانه بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

مطمئناً پرینترها دارای قطعاتی هستند که اگر بیشتر از قطعات معمولی استفاده کنید، می شکند. تولید کنندگان چاپگر ارزش ایده آل را برای عملکرد ماهانه چاپگرهای خود تبلیغ می کنند.

معمولاً پرینترهای HP یا Canon، اعم از لیزری و جوهرافشان، توانایی چاپ تعداد زیادی در ماه را دارند.

البته وجود کارتریج های باکیفیت و با ظرفیت بالا نیز در حجم چاپ ماهانه نقش اساسی دارد. پرینترهای جوهر افشان پرکاربرد می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج تونر معمولاً بزرگ است. انتظار می رود چاپگر لیزری 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکته مهم: واحد درام نکته: واحد درام علاوه بر تونر در حجم چاپ ماهانه نیز موثر است. واحدهای تونر و درام قابل استفاده هستند. در چاپگر جوهر افشان شما فقط به یک کارتریج برای جوهر نیاز دارید، در حالی که در چاپگر لیزری به یک تونر و یک واحد درام نیاز دارید.

درام کارتوش لیزری

واحد درام پودر تونر را به کاغذ منتقل می کند. هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید، بررسی کنید که آیا به یک واحد درام جدید نیاز دارید یا خیر. اگر از چاپگر لیزری خود به طور بهینه استفاده می کنید، ممکن است پس از 3 تا 4 بار شارژ مجدد کارتریج تونر، فقط به یک واحد درام نیاز داشته باشید.

مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

هر کدام از این چاپگرها قطعاً مزایا و معایب خود را دارند. هر یک از آنها برای برخی از کاربران موثر و برای برخی دیگر بسته به کاربردشان بی اثر است. دانستن مزایا و معایب هر یک از آنها مطمئناً به ما امکان می دهد تا نحوه عملکرد آنها را بهتر درک کنیم. در زیر به برخی از مهم ترین مزایا و معایب این دو چاپگر اشاره کرده ایم.

مزایای چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان به گونه ای طراحی شده اند که کوچک و سبک باشند و برای استفاده خانگی یا محیط های تجاری کوچک مناسب هستند

آنها اسناد با کیفیت بالا و عکس های رنگی را چاپ می کنند.

آنها نسبت به چاپگرهای لیزری مقرون به صرفه تر هستند.

قابلیت چاپ روی هر نوع کاغذی را دارند.

کارتریج های جوهر قابل شارژ هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

اثرات چاپگرهای جوهر افشان

به طور کلی، هزینه جوهر، نگهداری و نگهداری بالا است.

عملکرد کندتر از پرینترهای لیزری است.

چرخه کار ماهانه پایینی دارد.

جوهر را می توان روی کاغذ کشید و چاپ کرد.

پر کردن کارتریج بدون نگه داشتن جوهر امکان پذیر نیست.

از آنجایی که جوهر مایع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر داخل چاپگر به مرور زمان خشک می شود.

مزایای پرینترهای لیزری

آنها سریع هستند.

آنها قادر به چاپ در حجم بالا و بالا هستند.

چرخه کاری ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، جوهر خشک و بادوام نیست.

هزینه تعمیر و نگهداری معقول است.

در مورد پرینترهای لیزری

هنگام چاپ عکس ها و تصاویر رنگی پیچیده مشکلی وجود دارد.

در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان، بزرگتر و سنگین تر است.

به نوع کاغذ حساس است و برخلاف پرینترهای جوهرافشان قابلیت چاپ روی هیچ کاغذی را ندارد.

قیمت اولیه خرید آن بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است.

نتیجه

چاپگری که می خواهید بخرید و استفاده کنید بستگی به کاربرد مورد نظر شما دارد. به عنوان مثال، چند بار از چاپگر خود استفاده می کنید، چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید و برای چه چیزی از آن استفاده می کنید. اما قبل از انتخاب، هزینه های نگهداری و تعمیر، قیمت فعلی چاپگر و برند آن را بررسی کنید و چاپگر مورد نظر خود را با توجه به خواسته و نیاز خود انتخاب کنید. این نکات می تواند برای شما بسیار مفید باشد و به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

برای انتخاب شرکت چیویلوت می توانید به لینک زیر مراجعه کنید و یا از طریق تلفن و واتساپ با کارشناسان ما تماس بگیرید.


رفرنس مقاله:   تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری