سئو نیوز

اخبار و مقالات سئو

سئو نیوز

اخبار و مقالات سئو

بیان هنری چیست؟ چرا این مهم است؟


دوستان، در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، ارتباط موثر و دقیق کلید رشد حرفه ای، اجتماعی و فردی هر یک از ماست. سوال این است که اولین قدم برای ارتباط موثر چیست؟ این ارتباط مناسب چگونه باید برقرار شود؟

همه ما می دانیم که زبان و در واقع گفتار ابزاری است که خداوند به ما داده تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. تقریباً همه از قدرت بیان و توانایی حرف زدن برخوردارند، اما آیا همه با استفاده از روش صحیح قدرت تأثیرگذاری بر ذهن و قلب دیگران را دارند؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ای کاش آنقدر حرف های حکیمانه ای داشتم که می توانستم به راحتی دیگران را قانع کنم و حرف های دردناک کمتری داشته باشم!!! گوش بده

تأثیر شفاهی بر دیگران کار آسانی نیست، اما غیرممکن هم نیست. تمام تلاش ما در مقاله زیر ارائه نکات و اصولی است که به شما کمک می کند تأثیر مثبت و مؤثری بر دیگران داشته باشید.

بیان هنری چیست؟

نوشتن را می توان اینگونه تعریف کرد: توانایی صحبت موثر، واضح و قدرتمند. دیل کارنگی (Dale Carnegie)، یکی از برجسته‌ترین معلمان فن بیان و فن بیان، می‌گوید: «سخنرانی بیش از گفتن یک سری کلمات است».

این عبارت به طور خاص به این موضوع اشاره دارد که گفتار با رعایت قوانین مؤثر خواهد بود. اصول و قواعد اولیه ای که بسیار ساده هستند، اما گاهی حتی بر معنای جمله تاثیر می گذارند.

در اینجا معنای عبارت برای همه ما روشن می شود. برخی از مردم فکر می کنند که هنرهای بیانی فقط مختص سخنرانان است. ما هر کس دیگری را با آنچه می گویند و می گویند می شناسیم و قضاوت می کنیم.

حقیقت این است که ما با روش بیان، واقعاً در تلاش هستیم تا مهارت هایی را بیاموزیم که از طریق آنها بتوانیم معنای خود را واضح و کامل بیان کنیم تا نیاز اصلی خود را برطرف کنیم. ما از طریق سخنان خود با رئیس و همکاران، همسر و فرزندان، روسای بانک ها و مؤسسات، دانشجویان، کارفرمایان، مشتریان و سایر بخش های جامعه ارتباط برقرار می کنیم.

کلمات بسیار قدرتمند هستند و می توانند بر باورهای افراد تأثیر بگذارند. تمام جملات بالا به وضوح اهمیت درک معنای بیان را نشان می دهد.

با استفاده از عبارت

همانطور که گفته شد، در تفسیر کلمات، ما واقعاً می خواهیم خود را بیان کنیم و نیازهای خود را برآورده کنیم. برای درک بهتر کاربرد عبارات، چند مثال نشان می دهیم:

شما رئیس یک شرکت یا موسسه هستید. آیا از شما خواسته شده است که در یک کنفرانس مهم که در آن متخصصان بسیار کمی وجود دارد صحبت کنید؟

آیا برای راه اندازی کسب و کار جدید خود به وام نیاز دارید و آیا باید مدیر بانک را متقاعد کنید که ابتدا پرونده شما را پردازش کند؟

آیا با همسر و فرزندان خود درگیری هایی دارید که باید آنها را به درستی و بدون ایجاد سوء تفاهم حل کنید؟

آیا شما کارمند سازمان خود هستید و باید در مورد به روز رسانی موقعیت خود با مدیر خود صحبت کنید؟

آیا شما یک معلم، استاد دانشگاه یا معلم هستید و هر روز باید مردم را تشویق کنید که بفهمند چه می گویید؟

آیا به عنوان نماینده شرکت در جلسه ای برای امضای یک قرارداد بزرگ و رسمی هستید؟

آیا شما وکیلی هستید که برای احقاق حقوق موکلان خود نیاز به دفاع دقیق و تهاجمی دارید؟

آیا لازم است در جلسات تیم خود همکاران خود را در مورد ایده ها و نظرات خود متقاعد کنید؟

آیا شما دانشجوی ترم آخر هستید و فارغ التحصیلی فقط قول گرفتن مدرک از استادی است که شما را رد کرده است؟

آیا فروشگاهی در محله باز کرده اید و نیاز به جذب مشتری دارید؟

به هر گوشه ای از زندگی خود نگاه کنید و کاربردهای بیان را خواهید دانست. از تمام این تمثیل ها به وضوح می بینید که هیچ کس به سخنرانی خوب نیاز ندارد. بنابراین هیچ فرصتی را برای یادگیری اصول و قواعد بیان از دست ندهید.

تکنیک های گفتاری موثر

قبل از یادگیری اصول و فنون گوینده رادیو به یک نکته بسیار مهم اشاره می کنیم. در نظر گرفتن دو نکته اساسی در مورد تکنیک های بیان موثر مهم است.

ویژگی های خاص شما چیست؟

با چه ویژگی هایی ارتباط خواهید داشت؟

اگر ویژگی های چشمگیر نداشته باشید، در مرکز توجه نخواهید بود و هیچ کس به درستی به شما گوش نمی دهد. این پیشنهاد بدین معناست که رعایت یکسری نکات اصلی و اصلی بسیار ضروری به نظر می رسد. آنها عبارتند از:

1. در مورد نظافت و نظم ظاهری;

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما در بیشتر موارد نادیده گرفته می شود. به عنوان مثال، در بسیاری از موارد می توان گفت که ما با همکاران، دوستان، همسر و فرزندان خود روابط صمیمانه و صمیمانه ای داریم و نیازی به پرورش زیاد بین آنها نداریم.

برخی افراد نگرانی ها، مشکلات یا حجم کاری خود را با ظاهری آراسته و خوش اندام توجیه می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند که برای زیبا به نظر رسیدن فقط باید کت و شلوار یا لباس های گران قیمت با مارک های بسیار خاص بپوشید.

همه این باورها و بهانه ها نادرست است. حقیقت این است که مردم از ملاقات و تأثیرگذاری بر کسانی که آراسته به نظر می رسند لذت می برند.

2. جسمانی زبان؛

زبان بدن یکی دیگر از موضوعات مهمی است که توسط بسیاری از نویسندگان در مقالات علمی مورد بحث قرار گرفته است. و کتاب های زیادی در این زمینه منتشر شده است. حقیقت این است که وقتی با کسی صحبت می کنید علاوه بر حرف شما حالات صورت و حرکات بدن شما نیز این ایده را به فرد منتقل می کند.

بسیاری بر این باورند که زبان بدن بلندتر از کلمات صحبت می کند. مثلا ممکن است همسرتان از شما درخواستی داشته باشد و شما برخلاف میل درونی خود آن را بپذیرید. شما به همسرتان جواب خوبی می دهید، اما او به راحتی می تواند از روی اخم شما بفهمد که شما با این سوال اصلا راحت نیستید، این زبان بدن است.

بنابراین هنگام صحبت و صحبت با افراد باید به ظاهر و حرکات بدن جلوز توجه کرد. نگرانی، شادی، خشم، غم و غیره خود را بیان کنید. شما به راحتی با زبان بدن خود ارتباط برقرار خواهید کرد. اگرچه کلمات دیگری در زبان شما وجود دارد.

3. لحن صدای شما.

هنگام گفتن چیزی به لحن صدای خود توجه کنید. درست است که باید بلند صحبت کنید، اما باید بدانید کجا صدایتان را بلند کنید و کجا آرام صحبت کنید. دقیقا بستگی به موقعیتی دارد که در آن قرار دارید.

زمانی که می خواهید توجه کل جمعیت را به خود جلب کنید، باید بخشی از جملات خود را با صدای بلند بیان کنید، البته به گونه ای که باعث دلخوری فرد یا افراد مقابل تان نشود. وقتی می خواهید جمله ای را در ذهن طرف مقابل حک کنید، باید آن را در حالی که به آرامی می شمردید و تا جایی که ممکن است به گوش طرف مقابل نزدیک می شود، بگویید.

به طور کلی، شما باید مهارت صحبت کردن با صدای بلند، معمولی و آهسته را به دست آورید تا دیگران بتوانند هر آنچه را که می گویید به درستی بشنوند. نکته مهمی که باید بدانید این است که هرگز نباید با یک لحن صحبت کنید، به این معنی که باید از هر سه نوع لحن بلند، معمولی و آهسته استفاده کنید.

4. آگاهی کامل از محتوایی که به آن اشاره دارد.

متأسفانه بسیاری از مردم شروع به صحبت در مورد موضوعاتی می کنند که در مورد آنها دانش کافی ندارند. این یک موضوع بسیار جدی است، زیرا با این کار ممکن است خود را در مقابل دیگران آلوده کنید.

شناخت کامل موضوع منجر به درک صحیح و در نهایت گفتمان مناسب در این زمینه می شود. از طرفی اگر شناخت صحیح و کافی نسبت به مطالبی که می گویید داشته باشید، به دلیل اعتماد به نفس بالاتر، اعتماد به نفس بیشتری در بیان و بیان خواهید داشت که به معنای تأثیرگذاری بیشتر بر افراد است. وقتی دیگران احساس می کنند با صحبت کردن با شما موضوع خاصی را بهتر درک می کنند، همیشه مشتاق شنیدن حرف های شما هستند.

دیگر اینکه ما انسان ها زمان و توانایی های محدودی داریم و پر واضح است که نباید همه چیز را بدانیم یا در همه چیز متخصص و توانمند باشیم. بنابراین، اگر اطلاعات و دانش درستی در این زمینه ندارید، شجاع باشید. گفتن نمیدانم بسیار ضروریتر و صحیحتر از ارائه انبوه اطلاعات نادرست و سطحی به مخاطب است.

همانطور که قبلا ذکر شد، در نظر گرفتن ویژگی های فرد یا افرادی که می خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم نیز مهم است. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

سطح سواد و دانش شخص دیگر

گونه ها

سال ها

وقتی تصمیم می گیرید با شخص دیگری صحبت کنید

هدف شما از صحبت با او

کاری که انسان به آن مشغول است

شرایط و ضوابط مالی

موقعیت اجتماعی و خانوادگی

جنبه های اخلاقی افراد

حالت ذهنی

مجرد بودن یا متاهل بودن

شهر و محل سکونت و شغل شخص

مشکلاتی که ممکن است با آنها مرتبط باشد

نیازهای شخصی

آیا او بچه دارد؟

و چیزهای دیگر...

راهکارهایی برای بهبود مهارت گفتاری

1. همیشه برای موفقیت برنامه ریزی کنید.

اولین کاری که بعد از رعایت تمام نکات قبلی از شما می خواهیم انجام دهید این است که قبل از گفتن چیزی که برایتان بسیار مهم است، همیشه خود را به گونه ای تصور کنید که به آن درست و درست گفته می شود.

قبل از توصیف موضوعی که در ذهن دارید چندین بار آن را در نظر بگیرید. سوالات و پاسخ های احتمالی را که ممکن است با آنها روبرو شوید بررسی کنید و به پاسخ های معتبر و منطقی برای آنها فکر کنید. تصور کنید که به راحتی و با اطمینان سکوی سخنرانی را در دستان خود گرفته اید و به نظر می رسد همه از گوش دادن به شما راضی هستند.

تصور کنید که به راحتی آنها را متقاعد کرده اید و همه چیز همانطور که پیش بینی کرده اید تمام می شود. حالت روحی مثبت به شما انرژی و روحیه می دهد و تاثیر کلامتان را افزایش می دهد.

2. خوب گوش کن.

همیشه خوانده ایم که تفاوت گوش دادن و شنیدن مانند شب و روز است. اغلب ما فقط به حرف مردم گوش می دهیم، اما به آنها گوش نمی دهیم. وقتی فردی صحبت می کند، به این فکر می کنیم که چگونه به سؤالات او پاسخ دهیم. به همین دلیل است که ما حرف ها، دغدغه ها، نیازها، دغدغه های او را نمی فهمیم.

اگر به صحبت های او واکنش نشان دهید، ممکن است طرف مقابل به شما بگوید که اصلاً او را درک نکرده اید یا منظور او چیز دیگری بوده و شما اشتباه متوجه شده اید. پس اگر به دنبال یک مصاحبه خوب و موثر و علت اجتماعی هستید، فقط به حرف طرف مقابل گوش دهید. ب

مثالی می زنیم: تفاوت مشاور خوب و حرفه ای با مشاور غیرحرفه ای  چیست؟ دقیقاً در درک آنها از مطالب. اگر فرد مقابل را به درستی درک نکنیم، هرگز نمی توانیم او را تحت تأثیر قرار دهیم، زیرا پاسخ های ما برای او بی معنی است.

3. شاد باشید و حس شوخ طبعی داشته باشید.

در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، ناامنی و اخبار بد زندگی ما را تحت الشعاع قرار می دهد وقتی با کسی صحبت می کنیم، خوب است که آن روال سرد و خسته کننده را بشکنیم افراد شاد و باهوش همیشه خوب به نظر می رسند کسانی که لبخند می زنند به طور طبیعی قلب دیگران را به دست می آورند و کسانی که قلب مردم را به دست می آورند به راحتی بر قلب آنها تأثیر می گذارند.

با رعایت نکات ذکر شده در بخش در نظر گرفتن فرد یا افرادی که می خواهید با آنها صحبت کنید و ویژگی های کسانی که می خواهید با آنها صحبت کنید. هنگام صحبت با مردم، به شرطی که حیثیت و حیثیت فرد خدشه دار نشده باشد، شوخی کنید.

مطمئن شوید که طنز شما را از موضوع منحرف نمی کند. این کار بسیار ساده و در عین حال ملایم و دشوار است. تصمیم گیری برای تغییر حال و هوا و فضای جلسه کار آسانی نیست.

4. سخنان افراد موفق را بخوانید و منتقل کنید.

افراد زیادی در دنیا وجود دارند که همه آنها را به عنوان افراد موفق و بزرگ می شناسیم. سبک زندگی و سخنان این افراد بسیار الهام بخش و تاثیرگذار است. معمولا وقتی جملاتی از سادی، مولانا، استیو جابز، بیل گیتس، وارن بافت، وین دایر و... می بینیم یا می شنویم، آن ها را به یاد می آوریم و روی تابلوی زندگی خود قرار می دهیم.

بنابراین یکی از کارهایی که می توانید برای تأثیرگذاری بر دیگران انجام دهید این است که جملاتی را که با موضوع سخنرانی شما مطابقت دارد به خاطر بسپارید و در نهایت قبل از سخنرانی خود از آنها استفاده کنید.

5. تماس چشمی موثر برقرار کنید.

یکی از تکنیک هایی که برای به دست آوردن درست نیاز دارید، برقراری ارتباط چشمی موثر با مخاطبانتان است. تماس چشمی مهم است، اما وقتی با جنس مخالف صحبت می کنید نباید توهین آمیز یا ناخوشایند باشد.

بنابراین، تماس چشمی نباید (برای مدت طولانی) به چشمان شخص دیگری نگاه کند تا تصویر اشتباهی داشته باشد. نگاه کردن به چشمان کسی نیز می تواند به کسی نشان دهد که به حرف های او اهمیت نمی دهید.

بسته به اینکه مخاطب شما یک گروه باشد یا یک فرد، می توانید به صورت زنده یا معمولی به نظر برسید. اگر مرد هستید و مخاطب شما زن است، بهتر است نگاهتان را پایین بیاورید تا احساس احترام کنند. نگاه کردن به مخاطب نشان دهنده اعتماد به نفس شماست. پس حتماً این را در نظر داشته باشید که در مورد این اصل بیشتر بدانید.

در نتیجه

امروزه تکنیک‌های صحبت کردن و فرآیند بیان یکی از داغ‌ترین و رایج‌ترین موضوعات در جهان است. زیرا همه به اهمیت ارتباط موثر در تمام ابعاد زندگی شخصی، شغلی، اجتماعی و حرفه ای پی برده اند. بسیاری از شرکت های موفق در سراسر جهان از بهترین مربیان برای آموزش آنلاین فن بیان زهرا شیراحمدی  کارکنان خود استفاده می کنند.

آنها به بقای خود در این بازار رقابتی اهمیت می دهند و هر روز در حال ارتقاء مهارت های تیم و کارمندان خود برای بهبود و ارتقای عملیات خود هستند. شاید امروز چنین پست هایی برای ما ایرانی ها مهم نباشد، اما در حال حاضر شرکت هایی مانند ملی پیامک هستند که کارگاه های فنی برای سرمایه گذاری روی کارمندان و ارتقای مهارت آنها برگزار می کنند.