سئو نیوز

اخبار و مقالات سئو

سئو نیوز

اخبار و مقالات سئو

استفاده از رنگ های RGB و CMYK برای چاپگرها


CMYK چیست؟

رنگ CMYK  برای پرینتر رنگی که حالت چهار رنگ نیز نامیده می شود. برگرفته از مخفف چهار رنگ اصلی فیروزه ای (آبی)، سرخابی (قرمز)، زرد (زرد) و سیاه (سیاه). حالت رنگ CMYK در صنعت چاپ و تقریباً در همه جاهای دیگر استفاده می شود. رنگ ها به صورت فیزیکی روی کاغذ یا چیز دیگری نشان داده می شوند.

از آنجایی که در این شرایط رنگ ها با ترکیب فیزیکی آنها ساخته می شوند، محدودیت هایی برای تنوع و تعداد رنگ ها وجود دارد که می توان با ترکیب چهار رنگ اصلی آن را ساخت. این میدان رنگی مانند هر میدان دیگری نور تولید می کند و با ترکیب تمام رنگ های آن می توان رنگ سیاهی ایجاد کرد که تمام نور را جذب می کند.

RGB چیست؟

رنگ ها یا رنگ های RGB از مخفف حروف اول سه رنگ قرمز، سبز، آبی می آیند. طرح رنگ RGB برای نورپردازی و کامپیوترهایی با نمایشگرهای LCD، LED یا CRT استفاده می شود. انواع مختلفی از رنگ ها در واقع از چندین رنگ اصلی با نسبت های مختلف به دست می آیند، اما در رایانه ها، تلویزیون ها و سایر صفحه های رایانه، رنگ های مختلفی از طریق حالت RGB و ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی ایجاد می شود.

برخلاف CMYK، این رنگ ها دیگر نیازی به ترکیب فیزیکی برای ایجاد آنها ندارند، آنها توسط مانیتور ایجاد می شوند و در مقابل چشمان بیننده نمایش داده می شوند، بنابراین میلیون ها رنگ را می توان با تفاوت های ظریف با یکدیگر ایجاد کرد. .

اگر تمام رنگ های نور طبیعی (مثلا همه رنگ های رنگین کمان) را با هم ترکیب کنید، نور سفید به دست می آید. نمایشگرها (مانند مانیتورهای کامپیوتر) از انتشار نور برای ایجاد رنگ استفاده می کنند و بنابراین از فضای رنگی RGB استفاده می کنند. همچنین به همین دلیل است که بسیاری از برنامه‌های کامپیوتری هنگام طراحی فایل‌ها، فضای رنگی RGB را پیش‌فرض می‌کنند.

تفاوت بین رنگ CMYK و RGB

ممکن است تجربه کرده باشید که زمانی که فایلی برای چاپ به چاپگر ارسال می‌شود، رنگ طرح چاپ شده کمی متفاوت از آن چیزی است که روی صفحه کامپیوتر خود می‌بینید. این تفاوت ناشی از تقصیر چاپخانه یا کیفیت پایین چاپ آن نیست. دلیل اصلی این مشکل، تفاوت در سبک یا حالت رنگی است که رایانه شما برای نمایش رنگ ها روی صفحه استفاده می کند و چاپگر نیز برای ایجاد رنگ ها برای چاپ روی کاغذ استفاده می کند.

کامپیوترها با ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی هزاران رنگ ایجاد می کنند. به این روش حالت رنگ RGB می گویند. با این حال، صنعت چاپ از روش متفاوتی برای ایجاد رنگ های متنوع استفاده می کند که در آن هر رنگ از چهار رنگ اصلی تشکیل شده است: آبی (فیروزه ای)، قرمز (سرخابی)، زرد (زرد) و سیاه (سیاه). با ترکیب ساخته شده است.

به دلیل محدودیت فیزیکی ترکیب رنگ و نسبت ترکیب، تعداد رنگ ها از حالت CMYK کمتر از رنگ های حالت RGB است. به همین دلیل، برخی از رنگ های موجود در تصاویر ایجاد شده بر اساس حالت RGB ممکن است به درستی در چاپ های حالت CMYK بازتولید نشوند. بنابراین ممکن است آنچه در فایل تصویری خود روی صفحه رایانه خود می بینید با آنچه چاپ شده است متفاوت باشد

محدودیت های CMYK

پرینت های RGB هنگام چاپ و تبدیل به CMYK بافت یکسانی را نشان نمی دهند. زیرا فضای رنگی CMYK تمام رنگ های فضای رنگی RGB را پوشش نمی دهد.

این تفاوت امکان اجرای رنگ های اصلی ایجاد شده در یک نمایشگر مبتنی بر RGB را فراهم می کند. روی کاغذ قابل چاپ نیست. اما از طرف دیگر، فضای رنگی RGB به طور کامل از CMYK تشکیل شده است. به همین دلیل، رنگ‌های CMYK کمتر در نمایشگر به درستی نمایش داده می‌شوند.

فایل طراحی را به CMYK تبدیل کنید

اگر فایل شما بر اساس فضای رنگی RGB فرمت شده است، باید به زودی آن را تبدیل کنید. حتی زمانی که فایل طراحی خود را به CMYK تبدیل می کنید، تغییراتی را در رنگ ها مشاهده خواهید کرد که ممکن است برای اصلاح آنها نیاز به ویرایش زیادی داشته باشد. اما اگر از ابتدا با تنظیمات CMYK شروع کنید، می توانید مشکلات عدم تطابق رنگ صفحه به چاپگر آوافرهنگ  را برطرف کنید.